söndag 9 maj 2010

Flytt till molnet

Eftersom jag hade vissa problem med mitt webbhotell och p.g.a. kostnaden för detsamma så har jag nu flyttat den nya annonsmarknaden till "Molnet". Först funderade jag på om jag skulle ta någon gammal dator och stuva in i någon garderob eller förrådsrum, men eftersom det var lite dåligt med sådana (plus att det skulle driva min fru till vansinne) så beställde en liten virtuell server som tjänst hos Amazon. Det är en tjänst som de tillhandahåller tillsammans med lite andra datatjänster. Har tidigare berättat om när jag signade upp för deras lagringstjänst "S3" dit jag säkerhetskopierat alla fotografier.
Efter lite pill så lyckades jag installera webbplatsen på min nya virtuella server och få allt att fungera. En av de mest fiffiga sakerna med Amazon "EC2" (som virtuella server-tjänsten heter) är att man betalar den per timme som den används. Och inte så dyrt heller. Tror jag kommer att få betala typ $0,085 per timme. Så länge har jag tilldelat den nya servern det något fantasifulla namnet www.niclasbergstrom.com :-)
Om du vill lära dig mer om "molntjänster" så kan du kika på det här forumet där det diskuteras lite om just Amazon Web Services (AWS).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar