tisdag 7 maj 2013

Raspberry Pi och Relä som högtalarväxel

Dags för vårens projekt!

Med hjälp av en liten dator för 349 kr från Kjell & co hade jag tänkt kontrollera ett reläkort (via USB) som skall kunna slå på och stänga av olika högtalarzoner

Äntligen har den kommit. Min första Raspberry Pi. Planen är att den skall spara mig en massa spring i trappan genom att kunna styra vilka av mina utomhushögtalare som skall låta.

 

Jag hittade ett schysst reläkort med USB-anslutning som matchade mina behov och mina programmeringsfärdigheter ganska bra. En HDMI sladd, tangentbord, mus, microUSB strömadapter och ett glas vin senare så var det ihopkopplat.

Efter att ha installerar Raspbian på ett SD-kort så var det bara att boota igång den lilla datorn. Efter lite googlande så hittade jag ett litet kommandoradsprogram med vilket man kunde styra reläet. Nu var det bara att sätta upp en webbserver och programmera ett litet enkelt webbgränssnitt för att kunna kontrollera hela härligheten via en smartphone eller surfplatta :-)

Fortsättning följer... 

1 kommentar: