onsdag 23 maj 2012

Spa/bubbelpool nedsänkt i trallen (altandäcket)

Efter en ganska kall vinter och där man kommit på sig själv med att längta innerligt till badsäsongen så tog vi belutet: Det får bli ett spa-bad. De hade en jättebra vårkampanj på Folkpool i Uppsala med riktigt bra priser. typ 59k istället för 79k inklusive allt. Man kan för all del hitta billigare spa-bad i liknande modell som vi bestämt oss för men jag har bara bra erfarenheter från Folkpool och de säljer verkligen ingen skit.

Först bort med lite gammal trall
Så vi beställde ett enklare bad (Nordic Hot Tubs - Encore SE) och satte igång förberedelserna. Vi ville ha badet delvis nedsänkt i altandäcket så det skulle behöva sågas en del. Sågandet var inget större problem, och jag gjorde gålet bara lite större än själva badet (ca: 10 cm runt om extra). Jag tyckte vid den tidpunkten att det var smart, men lite senare skulle jag märka att det fick vissa konsekvenser...

På med ett lager grus och packa det så att det blev helt plant. Jag tyckte att det räckte att packa det "till fots".
Efter att ha snyggat till kanterna och monterat lite extra stöd (eftersom jag kapat flera bärande reglar) så var det dags för lite el-förarbete. Det gick i korthet ut på att koppla en 2x16A från elskåpet till badet. Med ett litet hål i trallen så kunde sladden snällt titta upp ur det.

Eldragning förbereds
När badet väl levererades märkte jag att det var faktiskt ganska otympligt och mycket tungt. Jag fick hjälp av mina fantastiska grannar och vänner (6 pers totalt) med att släpa det till baksidan av huset med hjälp av att surra fast badet på högkant på en EUR-pall och dra pallen på den isiga marken. Väl framme vid altanen lade vi stolpar som badet kunde rulla på. I traditionell egyptisk pyramidbyggarstil.

Trädgårdsstolpar ger bra rull

Efter en del klurande så åkte jag och köpte två rediga reglar som jag lade över hålet. Sen var det bara att fortsätta rulla fram badet så att det stod mitt ovanför.
Med hjälp av två 0,5dm breda och 7,5m långa lastband kunde 4 personer lyfta upp badet medans man sparkade undan reglarna. Sen var det "bara" att sänka ner badet på plats.

Det hela gick egentligen ganska fort och hade gått ännu fortare om man hade hela planen klar innan man började :-)

Sen kopplades det in, fylldes på och värmdes upp. Det tog ett pagar att få upp det till behagliga 38 grader. I med lite kemikalier (som medföljde) och sen var det bara att bada, njuta och låta sig masseras... Aaaah.


bild på spabad nedsäknt i altanen.
Allt klart för att bada!



Några bra saker att tänka på om man skall sänka ner ett spa-bad i altandäcket:
  1. Kanske viktigast: Köp inget billigt skitbad. Det skall vara välisolerat för att klara våra ibland tuffa vintrar, bra kvalitet på pump, ledningar och munstycken.
  2. Se till att inte sänka ner det för djupt. Överkanten på badet (utan lock) bör minst ligga 2-3 dm högre än trallen runt om. Annars blir det lite konstigt om vissa badar och vissa går omkring på däcket..
  3. Lägg gärna en lite hårdare frigolitskiva (eller liknande) mellan marken och badet. Det isolerar lite bättre och leder till lägre energikostnader.
  4. Se till att luckan till maskinrummet är placerat så att det går att komma åt den efter att badet sänkts ner.
  5. Med fördel så gör man ett lite större hål än jag gjorde så att man har lite olika alternativ vad gäller tekniker att få ner badet i hålet..

5 kommentarer:

  1. Räckte det med att "fottrampa " eller har badkaret satt sig? Vi håller på med förberedelser för fullt.
    Mvh Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Annika, jag fottrampade ordentligt, men hade jag haft en markkomprimator så hade det varit bättre. Såhär efter ett par år så ser det ut som om den står i lite lut. Kan också vara däcket som lutar lite.. har faktiskt inte kollat det. ;-). Om marken under är fast så skulle jag nog säga att det duger att fottrampa..

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra inlägg, Niclas! Ni är helt fantastiska!

    SvaraRadera
  4. Hej, mycket snyggt bygge och grymt förklarat. Vill du dock förklara ”nedsänkningen” i hålet en gång till? Hur många va ni? Va de orubbligt att bära?
    Har du behövt ta upp de igen på något sätt?
    //Markus

    SvaraRadera